Paramaribo...je weet toch! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Os - WaarBenJij.nu Paramaribo...je weet toch! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tom Os - WaarBenJij.nu

Paramaribo...je weet toch!

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

02 Oktober 2007 | Suriname, Paramaribo

Fa Waka beste mensen,
Hier het eerste officiele bericht vanuit Paramaribo, Suriname. Wil jullie allereerst even laten weten dat het erg goed met me gaat. Ik ben hier nu inmiddels anderhalve week en begin het steeds beter naar mijn zin te krijgen. Maar goed, laat ik even bij het begin beginnen.

De sfeer zat er in het vliegtuig al goed in. Op schiphol op het laatste moment nog een plekje bij de nooduitgang kunnen bemachtigen, wat betekende dat ik een hele gezellige Surinaamse stewardes tegenover me had zitten. Zij heeft me gedurende de reis al even het 1 en ander over Suriname en met name Paramaribo kunnen vertellen. Ook was de aanvoer van de nodige blikjes Heineken perfect geregeld ;) Toen ik aan kwam vliegen zag ik zover ik kon kijken alleen maar jungle. Het was net alsof je over een gigantische pan met broccoli vloog. Na een vertraging van zo’n 1,5 uur en 3 kwartier op mijn koffers gewacht te hebben, was ik er dan eindelijk...Suriname! Wat een verschil met de vliegvelden in Sydney en Bangkok. Geen normale gate waar je in uitkomt, geen aankomsthal, gewoon een soort parkeerplaats voor het vliegtuig waar een trap naar toe gereden wordt en that’s it. Voordat ik door de douane moest (die er overigens niet was) nog even snel een slof sigaretten gehaald voor 12,5 EUR en vervolgens richting parkeerplaats. Hier stond een Surinaams mannetje met een naambordje met mijn naam erop (Wie anders zou je denken) al zo’n 3 uur op me te wachten. Heb em een peukje aangeboden en wat fooi gegeven en toen was die man ook weer blij. Tegen de tijd dat ik aankwam in Paramaribo, na een reis van een uur in een taxibusje met allemaal gezellige mensen, was het al donker. Ook in Suriname is het al rond 19.00 donker, maar hier was ik inmiddels al wel aan gewend. Waar ik wel weer heel erg aan moest wennen was de warmte en de luchtvochtigheid. Het zweet kwam met liters uit alle porien van mijn hele lichaam gegutst, en al gauw moesten de raampjes in de taxi open omdat deze begon te overstromen.

Om 19.30 uur kwam ik aan op de Kwattaweg 70 waar ik de komende 5 maanden verblijf samen met nog 15 andere studenten van de Hanze. Deze stonden mij dan ook bijna allemaal op te wachten omdat ze wisten dat ik zou arriveren. Na een snelle douche en mijn koffer op mijn vrij kleine, basic kamertje gedumpt te hebben kon ik eindelijk ff rustig zitten. Net als bij de aankomst in Sydney ging ik natuurlijk niet gelijk naar bed, maar moest ik gelijk mee op stap om iedereen wat beter te leren kennen. Eerst werd er nog even een Djogo achterover geslagen (fles Surinaams Parbo bier van 1 liter) en met de taxi richting het zoele Surinaamse nachtleven. En zwoel dat het was...swingende Zuid Amerikaanse muziek, Baco’s, schuddende billen all over en zwervers op straat die zelfs je schoenveters nog van je aan willen nemen.

De volgende dag heb ik van de vrouw van mijn huisbaas die tevens ook contactpersoon van de Hanze is, een rondleiding gekregen door Paramaribo. In een busje zijn we de hele stad doorgereden en heeft ze me praktisch alles laten zien. Het onafhankelijkheidsplein, het presidentiele huis, de waterkant aan de Suriname rivier, waar ook mijn stage zich bevind, de villa wijk met het huis van Bouterse, de ghetto, de suriname brug en de oude binnenstad die op de Unesco lijst van beschermde steden bekend staat als de grootste houten binnenstad van de wereld. Deze tour was voor mij wel een hele nieuwe ervaring. Ik heb in Thailand ook wel armoede gezien, maar het was wel even schrikken hoeveel mensen hier in krotten leven. Ik wist dat Suriname een ontwikkelingsland is en dat er armoede zou zijn, maar zoveel en dat je het echt overal tegenkomt had dat ik niet verwacht. Het lijkt een beetje alsof je een stap terug doet in de tijd omdat veel dingen hier nog op een hele ouderwetse manier gebeuren. Bijna alle gebouwen hebben gigantisch achterstallig onderhoud en een afvalverwerkingsbedrijf kennen ze hier ook niet, het vuilnis wordt werkelijk overal neer gegooid. ’s Avonds zijn we met een aantal huisgenoten uit eten geweest en heb ik voor het eerst echt mogen genieten van alle lekkere gerechten die de Surinaamse keuken te bieden heeft. Hierna zijn we uiteraard weer op stap geweest en de Zondag heb ik dan ook voornamelijk doorgebracht met relaxen in de hangmat waarvan er bij ons thuis 5 hangen.

Maandag zou dan eindelijk het echte werk beginnen. Mijn eerste stage bij Bodeco, de grootste touroperator in Suriname. Dit is waar het de komende 5 maanden om gaat draaien. De eerste 3 dagen ben ik voornamelijk bezig geweest met het regelen van promotiemateriaal voor een party tour voor alle Nederlandse stagiaires naar Gusterie, het vakantieoord in het binnenland van Suriname waar ik de komende maanden ook de marketing voor ga doen. Hiernaast heeft Sophie, de marketing manager/ bedrijfsleidster, die ook als een soort van supervisor van mij gaat functioneren, mij op de hoogte gebracht over de gang van zaken binnen het bedrijf. Bodeco ondergaat op dit moment een soort van reorganisatie op het gebied van het tourpakket dat wordt aangebodenen en wordt uitgevoerd. Met andere woorden moet er op het organisatorische vlak en op het operationele vlak een hoop gaan veranderen. Ook willen ze het imago van het bedrijf gaan aanpassen door zich meer te focussen op tours gericht op het bedrijfsleven. In dit alles zal ik heel nauw betrokken gaan worden en ze staan dan ook helemaal open voor mijn ideeen.

De resterende 2 werkdagen van vorige week ben ik helaas ziek thuis gebleven omdat ik waarschijnlijk een griepje opgelopen had. Naja, waarschijnlijk...ik weet het eigenlijk wel cker. Om even in detail te treden...koorts (is met een temperatuur van 38 graden echt heeeel a-relaxt), diaree, hoofdpijn, 1 en al ellende. Dit zal wel het logische gevolg geweest zijn van het temperatuursverschil met Nederland, airco in het vliegtuig, 2 dagen drinken & stappen en weinig slaap. Ja ik weet het, ik heb het misschien wel een beetje aan mezelf te danken, maar ja...al die nieuwe indrukken kan ik ook niet aan mijn neus voorbij laten gaan...jullie kennen me, ik moet overal bij zijn en kan moeilijk nee zeggen.

Zaterdag was ik eindelijk een beetje opgeknapt en heb ik de dag doorgebracht met chillen in de hangmat en het kijken van een filmpje op de laptop. Zondagochtend vroeg opgestaan om met een huisgenoot naar de groentemarkt te gaan. Hier heb ik voor 20 SRD, ongeveer 5 Euro 4 zakken met groente gehaald. Genoeg om een week mee vooruit te kunnen dus. Daarna lekker de hele middag aan het zwembad gechillt waar een voetbal toernooi aan de gang was met muziek en een BBQ, zeer relaxt.

Deze week ga ik een gouden tand laten zetten. Dus als jullie dit ook willen...maak even een gipsafdruk van je boventanden en stuur het naar:

Tom van Os
Kwattaweg 70
Paramaribo
Suriname

En dan komt het helemaal goed!
Mijn nieuwe Surinaamse nr. is trouwens..
+5978870510
Telefoontjes en smsjes zijn altijd welkom en vergeet niet, laat die reacties maar komen. Had in het vorige bericht al even gevraagd om het wel een beetje discreet te houden en dan weten de jongens wel wie ik bedoel ;)

Het spijt me, maar ik mis jullie nog niet...denk wel aan jullie!

No Spang, Tom

  • 02 Oktober 2007 - 18:50

    Melissa:

    Hey tom

    Duss eerst australie en nu paramaribo,
    vindt het helemaal te gek voor je..
    En zou zeggen geniet er van en zeker wel even op je pagina kijken, ben wel benieuwd wat je allemaal beleefd..
    Zelf heb ik ook een paar reisjes in de planning haha..

    Veel plezier daar!!

    Kussies melissa

  • 02 Oktober 2007 - 18:52

    Rico:

    Jesus TOM Man,

    Eindelijk weer es een berichtje.. Het kan aan mij hebben gelegen, maar ik wist niet meer waar je was. Maargoed, zoals ik net heb kunnen lezen heb je het weer vet chill voorelkaar en ben je met je 2e avontuur bezig. Voor nu was het dit ff, maar ik volg je op de voet en laat zeker weer van me horen met een update van mij! He jongen, suc6 daar maak er een groot feest van and make me proud...

    No Spang he...

    Later,

    Rik

  • 02 Oktober 2007 - 18:58

    Manon:

    he,okri boy,alles nospang daar? Wat ben je ook een topper dat je je zo snel aanpast daar,ik zou zeggen enjoy,laat het eten je smaken,geniet van de big mama`s,maar doe wel je best op stage!dikke kus manon

  • 02 Oktober 2007 - 19:10

    Huisman:

    Wasdatnouweerdan!? Ik dacht dat je naar Madrid ging?? Maar goed, lekker de jungle in is ook niet mis!

    Have fun!

  • 02 Oktober 2007 - 19:15

    Sjahnita:

    tommy!!

    kijk daar is hij weer, ik zat al te wachten op 1 van je mooie verhalen!
    ik ging er al van uit dat je het er ongetwijfeld erg naar je zin zou hebben, mooi man!
    maak er weer een onvergetelijk avontuur van, succes en heel veel fun!
    maak ons maar weer jaloers mrt.je!

    dikke tuut

  • 02 Oktober 2007 - 20:01

    Sunna:

    Fawaka tommy!!!te lollig om je verhaaltje te lezen..komt bekend voor:) Jaloers ben ik op jou...dus kwatteweg 70 bij meneer prem..Doe maar heel veel borgoes en djogos voor mij drinken!!!have fun! kus

  • 02 Oktober 2007 - 20:10

    Gwen:

    Tom! Je leeft nog gelukkig! Alweer volop aan het genieten, goed bezig! have fun
    dikke kus

  • 02 Oktober 2007 - 20:27

    Floris:

    yo tommy,
    Dus ook alweer weg uit NL.. Goeie periode gekozen ;) Zit nu bijna een maandje in st. maarten, overwinteren op de caribbean!
    Als t helder weer is zwaai ik wel een keer ;) Enjoy!
    yoo!

  • 02 Oktober 2007 - 20:41

    Dennis C:

    sjeeees eerst zit ik nog met je in Zandvoort zwaar te relaxen en nu ben je al weer in Suriname!!! Beterrrrr

    hou 't rustuggg

  • 02 Oktober 2007 - 20:44

    Dennis C:

    oh uh Tom? Die gipsafdruk van mijn tanden is mislukt.... mag ik ook een gipsafdruk van iets anders sturen whuhahahhauha

  • 02 Oktober 2007 - 22:15

    Die Chick Van S'hol!:

    Och och och... het was toch wel even slikken toen je wegging... maar goed.. volgens mij toen jij door de douane heen was, op Schiphol, was je ons alweer vergeten joh ;) SURINAME HERE TOMMY COMES!!! (dacht je!)

    Ja.......... zit hier nu al 5 minuten naar mijn beeldscherm te loeren zonder ook maar iets te type... tis nu 00:15 hiero.. net gewerkt.. helemaal stuk dus ik denk dat ik het maar effe kort hou... he aangezien ik ook al 2 keer een mailtje naar je heb gestuurd.. vind ik het wel weer even WELLUTJUS!!

    Babeh... ga jij maar vast oefenen met die danspasjes en dat billen schudden want als je terug komt gaan we effe een shake-contest houden.. ongetwijfeld dat jij mij er uit battled!!! He en laat die bling bling zitten he tot je terug bent... lijkt me wel geinig... Tom met een halve grill... ;) (huh... zo schrijf je dat toch?) :D

    DIKKE SMAKKERD VOOR JOU POP!

    (K)

  • 03 Oktober 2007 - 08:06

    Lo:

    Moi Tom,

    Ik zie het alweer, veel chillen,relaxen en in je hangmat liggen. Ik had al zo'n vermoeden dat de surinaamse cultuur jou wel zou liggen. Als je nog een weekje een imago expert moet laten overvliegen, in de kerstvakantie maak ik wat tijd voor je vrij. Hou je taai ouwe.

  • 03 Oktober 2007 - 08:07

    Ik Ben Nico:

    Yow troubles!

    Klinkt allemaal nice hoor!!! Ik zeg volhoud'n en maximaal door knalluh.

  • 03 Oktober 2007 - 08:14

    Lo:

    Helemaal vergeten dat ik je op de hoogte zou houden van de gouden kooi. Heb even gekeken en Huub, Jaap Lieke en Dennis gaan een pact sluiten?? Weet ook niet precies wie dat zijn maar het schijnt dat ze ene brian eruit willen werken. En er zit een nieuwe gast speler in die double L heet die op nadia valt die weer wat heeft met Dennis. Nou ja zal het wel even wat beter gaan volgen.

    Moi

  • 03 Oktober 2007 - 08:37

    Dinand:

    Yo tom! Top dat je in suriname zit, zoals je weet heb ik daar (alweer 3jaar geleden) ook een halfjaar gezeten. Absoluut relaxed. Doe premchand de groeten!

  • 03 Oktober 2007 - 11:31

    Anna:

    Hey Tom, wat vet om allemaal te lezen! Hier in amsterdam alleen maar regen...!! Have fun, geniet ervan!!!

    Dikke kus

  • 03 Oktober 2007 - 11:49

    Eric:

    Tomba la Bomba...

    Wat weer een staatsonthaal... Chauffeur, ontvangstcomite bij aankomst, priverondleiding door het bedrijf... Dacht even dat die presidentswoning huize van Os was...

    Pas je wel een beetje goed op jezelf ik denk namelijk dat je ziek bent geworden omdat je te weinig op stap bent geweest soort van ontwenning zal het wel zijn en misschien is het een idee om het eerst bij nederlandse drank te houden en dan geleidelijk aan over te stappen naar surinaamse drank...

    Broeder ik wens je veel plezier maar dat zal vast wel lukken want de opdracht is goed en het leven daar bevalt je ook wel zo te horen :D...

    Leeeeterrr

  • 03 Oktober 2007 - 12:07

    Eggy:

    Yo Tommie!!! relaxed man...wist niet eens dat je weer weg was....Maar veel plezier daar....lekker die tropen ofniedan? Gelukkig ga ik ook weer over 7 weekies!! ik spreek je!! MZL!!!

  • 03 Oktober 2007 - 17:30

    Nienke:

    Tommmmmmmmmm! Suri-boy!
    Heerlijk zeg, weer lekker in t buitenland overwinteren. Balen dat je ziek was. Heb ik ook een keer gehad toen ik in Curacao woonde en dan voel je je idd echt B E R O E R D!... Als je trouwens nog tijd hebt, moet je echt ook ff Curacao bezoeken = hopi bon daar!
    Nou werkze daar en genietze!
    Kus, Nien (en Daan)

  • 04 Oktober 2007 - 08:44

    Marie-Anna:

    Hey Tom!
    Je was alweer weg dus!
    Echt leuk om je verhaal te lezen :) Lijkt me super daar..
    Doet me een beetje denken aan Curacao ben ik in januari geweest ook zo superrelaxt..
    Have fun in Suriname!

    -xx-

  • 04 Oktober 2007 - 11:03

    Freddy:

    Moioo Thomas..
    Blij om te lezen dat het goed met je gaat!! Ik zeg, volhouden!!!

  • 06 Oktober 2007 - 10:09

    Je Broeder :

    Fa waka apekop!

    Ik dacht laat ik je ook maar is een leuk stukje tekst sturen..Alles spang daaro bratha? Domme vraag zeg je dan..zeker is alles spang no..hoe kan het ook anders..Tom in focking Suriname swa..Optimaal hangmat liggen en andere luierpraktijken in takt houden..Je weet toch!! Hoe is het inmiddels met die Nederlandse taal..Inmiddels al zwaar doorontwikkelde holandia " fa wakka made in suriname" slang geworden neem ik aan? Any way..Ik ben trots op je ouwe..;-) Ik zou zeggen keep the good things up..en volop genieten!

    By the way..wees vooral niet bang om is wat vaker je fa wakka page the up-daten;-)

    Holla..!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2007

Brownsbergen

02 Oktober 2007

Paramaribo...je weet toch!

21 September 2007

Daar gaan we weer!
Tom

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 8313

Voorgaande reizen:

21 September 2007 - 09 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: